Eerlijk is eerlijk: eerst dacht ik dat ik niet tot de doelgroep behoorde toen ik de mailtjes zag over de training. Maar na de zoveelste promotie van Hutten én mijn manager die aangaf dat het echt goede dingen zou opbrengen, heb ik me toch aangemeld voor de training van Restart. Meer uit nieuwsgierigheid naar preventieve maatregelen dan vanuit de gedachte dat ik het op deze manier het werk niet volhoud. De training heeft me veel opgeleverd. Ik kijk nu met een frisse blik naar mijn werk en naar de toekomst. Het was een eyeopener: ik kan nog zoveel kanten op! 

Het traject was heel divers en werd goed begeleid. Door het intakegesprek, de coachingsgesprekken en de thuiswerkopdrachten werd ik echt aan het denken gezet. En de begeleider heeft veel kennis: ze bracht voor mij in kaart wie ik ben, waar ik mijn werkplezier uit haal, wat zou je kunnen doen in de toekomst en wat je daarvoor moet regelen. Denk maar aan bijscholing bijvoorbeeld. Bij mij kwam duidelijk naar voren dat ik het coachen van mensen erg belangrijk en leuk vind. En dat is wat ik nu al veel doe. Hoe mooi is dat! Door deze training heb ik de zaken eens goed op een rijtje gezet. En het kostte me alleen maar een beetje tijd. 

De conclusie? Nou, voorlopig zit ik perfect op mijn plek. Ik doe wat ik leuk vind en ervaar een goede balans. En mocht ik in de toekomst minder fysiek werk willen, dan weet ik nu al welke mogelijkheden er zijn. 

Ik behoorde tot de groep die dacht dat ze lichamelijk alles aankonden. Totdat je op een dag merkt dat je eigenlijk toch wel een rustdag nodig hebt. Aangemoedigd door de campagne ‘Doe wat je zelf kunt’ ben ik gaan kijken wat ik kon veranderen. Want ik wist: ik kan wel wachten tot ik moet zeggen dat het bijna niet meer gaat, maar dan ben je eigenlijk te laat. 

Eerst ging ik het gesprek aan met mijn leidinggevende, die het ook best lastig vond. Want ja, catering is nou eenmaal veel fysiek werk. Wat zijn de mogelijkheden dan? Ik heb echt zelf de regie genomen maar ook mijn werkgever heeft zich voor mij ingespannen. Nu doe ik meer administratief werk. En met resultaat: ik merk dat mijn lichaam tot rust is gekomen en ik heb plezier in mijn werk. 

Binnen de OR zijn we natuurlijk ook bezig met het thema Duurzame inzetbaarheid. Wat mij betreft moet het een vast onderwerp op de agenda zijn. Er is veel informatie beschikbaar: een website, folders en posters. Maar die vallen toch een beetje weg in de hoeveelheid informatie die we al dagelijks krijgen. We moeten dit onderwerp persoonlijker maken. Het moet landen daar waar het nodig is. Ik hoop dat ik met mijn verhaal mensen kan inspireren om vooruit te kijken en vooral in actie te komen. Want uiteindelijk moet iedereen toch zelf zijn regie pakken. 

Ik zie de cateringwereld veranderen: de contracten worden kleiner, het werk gaat meer de facilitaire kant op. Ik heb heel veel plezier in mijn werk en wil dat graag zo houden. Daarom vind ik dat ik me moet voorbereiden op de toekomst. Ik wil niet afwachten.

Een jaar geleden ben ik begonnen met een opleiding facilitair management. Ik ben nu op de helft. Het mooie aan mijn studie is dat ik er ook nú al heel veel aan heb. De opleiding is heel praktijkgericht, dus ik kan wat ik leer gelijk toepassen op locatie. Ik kom door mijn stages op plekken waar ik anders nooit zou komen en leer ook ontzettend veel van alle mensen die ik door mijn opleiding ontmoet. Waar ik mezelf zie over twee jaar? Als facilitair leidinggevende, het liefst bij Sodexo natuurlijk!

Binnen KLM Catering Services doen we heel veel aan verzuimbegeleiding. Natuurlijk ondersteunen en begeleiden we collega’s die uitgevallen zijn, zodat ze weer gezond aan het werk kunnen. Daarnaast onderzoeken we hoe de verzuimproblemen voorkómen kunnen worden. Want voorkomen is beter dan genezen. We hebben daarom twee projecten opgezet.

Met het project ‘Aandacht’ focussen we op preventieve aandacht en kijken we naar de toekomst. Hoe zie je je eigen (on)mogelijkheden om je werk de komende jaren gezond en met plezier uit te voeren? Wat heb je nodig om dat voor elkaar te krijgen?

Met het project ‘Belasting & Belastbaarheid’ brengen we in kaart hoe werkbelasting en belastbaarheid op elkaar aansluiten. Hoe belastend ervaar je bepaalde werkzaamheden en hoeveel kun je aan? Is dat in balans? Welke aandachtspunten zijn er? Wij gaan het vragen aan de medewerkers op de werkvloer. Hun ideeën en ervaringen zijn namelijk enorm waardevol voor ons allemaal. Iedereen heeft invloed op zijn eigen werk en kan op deze manier meedenken over hoe het werk nog beter en prettiger kan. Zo werken we naar -zoals wij dat noemen- ‘de Geluksfabriek’. Het lukt alleen als iedereen zich daarvoor inzet. En daar gaan we dan ook voor natuurlijk. We zijn erg benieuwd naar de resultaten!

Wil je weten hoe het verhaal van Ron verder gaat?
Binnenkort vertelt Ron hier meer over de resultaten van alle inspanningen. 

We zien de gemiddelde leeftijd van collega’s in de catering stijgen. En het werk wordt niet minder zwaar. Verder blijkt uit onderzoek dat oudere medewerkers niet vaker ziek, maar wel langer ziek zijn dan jongere collega’s. Daar moeten we wat mee. Wij willen onze collega’s graag helpen om gezond hun pensioen te halen. Daarom hebben we ‘Lekker blijven werken’ opgezet: een programma speciaal voor onze medewerkers. We hopen met onze website, inspirerende succesverhalen van collega’s én speciale workshops mensen bewuster te maken. We bieden ook praktische hulp: zit je niet lekker in je vel, mis je uitdaging in je werk, heb je financiële problemen, wil je stoppen met roken of beginnen met sporten en afvallen? Trek maar aan de bel!

Samen met een aantal collega’s hebben we een fietsteam opgericht. Zo’n vijf keer per jaar rijden we een mooie tocht. De eerste tocht van het jaar is extra speciaal omdat we dan geld ophalen voor een goed doel doordat collega’s uren doneren. Echt bijzonder om zo samen een steentje bij te kunnen dragen.

Het is daarnaast ook gewoon ontzettend leuk om je collega’s op een andere manier te leren kennen. Ik kan iedereen zo’n sportief team aanraden: het houdt je fit, je bouwt een bijzondere band op met collega’s én je kunt een bijdrage leveren aan een goed doel. Dat levert echt mooie momenten op! 

Al jaren hoorde ik het gonzen: ‘Duurzame inzetbaarheid, daar moeten we wat mee’. Maar wát dan? Niemand die het eigenlijk wist. Wij hebben daarom een project opgezet met als doel om duurzame inzetbaarheid praktische handen en voeten te geven. Na uitgebreid onderzoek binnen een aantal sectoren kwamen we tot een aantal conclusies. De belangrijkste? Dat je wel 100.000 hulpmiddelen kunt aanbieden, maar zolang de bewustwording er niet is, gebeurt er helemaal niets. Het is dus belangrijk dat medewerker en werkgever met elkaar in gesprek gaan, in een veilige omgeving. We hebben het wel over een gevoelig onderwerp, het is bijvoorbeeld moeilijk om aan te geven dat je het werk te zwaar vindt.

Verder liet de contractcatering een aantal opmerkelijke verschillen zien in vergelijking met de andere sectoren waar we ons onderzoek deden. Het verbaast je vast niet dat de medewerkers gemiddeld ouder zijn. Verder voelen jullie je vaak meer verbonden met de locatie waar je werkt, dan met de cateraar waar je voor werkt. Ook de zwaarte van jullie werk is een punt van aandacht, samen met de technische veranderingen die op jullie pad komen. Nieuwe kassasystemen worden echt niet altijd met gejuich ontvangen. Met de onderzoeken hebben we de basis gelegd, nu is het tijd om in actie te komen!

In veel functioneringsgesprekken gaat het over taken en verantwoordelijkheden. Hoe gaat het? Wat moet nog ontwikkeld worden? Wij doen het anders en gaan twee keer per jaar in gesprek over de thema’s geluk en vitaliteit. We werken met de Gelukswijzer: een vragenlijst die als input dient voor het VIP-gesprek (Vitaliteits Ideaalpostie Plan). Heel interessant, maar het kan ook confronterend zijn. Stel dat er bij iemand uitkomt dat hij zich minder vitaal voelt? Dan moet je daarover in gesprek gaan.

De Gelukswijzer helpt mij als manager om zaken en problemen tijdig boven tafel te krijgen. Hoe zit iemand in zijn vel? Waar worden ze blij van? Wat kunnen we doen om te helpen? Doordat wij er veel aandacht aan schenken, merken mensen dat ze er niet alleen voor staan. En dat lucht op! We komen direct in actie om iemand te helpen en te begeleiden. En ook ik sta er dan niet alleen voor: ik kan altijd bij Hutten terecht voor hulp en advies. 


Waar blijf je?

Wil jij je unieke verhaal delen op het gebied van duurzame inzetbaarheid in de contractcateringbranche? Of ken je iemand die het verdient om in de spotlights te staan? Stuur ons je verhaal. Je krijgt altijd netjes antwoord. Als je verhaal in aanmerking komt voor publicatie op deze website, nemen we persoonlijk contact met je op. Je wordt begeleid door een ervaren tekstschrijver en een professioneel fotograaf. Waar wacht je nog op?